Meldingen Huisvesting
We behandelen meldingen over het illegaal gebruik van woningen. Bijvoorbeeld het verhuren van een woning zonder vergunning of toeristische verhuur, die niet klopt met de regels. Wanneer we een overtreding constateren, dan treden we handhavend op. De melder krijgt informatie over de afhandeling van de melding. Deze terugkoppeling is niet goed mogelijk bij anonieme meldingen.
Het aantal overlastmeldingen van kamerverhuur is hoger dan vorig jaar. We zien vooral een toename van het aantal anonieme meldingen. Soms ervaren melders overlast, maar is er niet altijd sprake van een overtreding. De meldingen gaan vooral over geluidsoverlast (van studentenhuizen). Sinds een poosje is voor studentenhuizen alleen een vergunning nodig als er meer dan 3 personen wonen. Eerder moest dit vanaf 2 personen. We weten niet of deze verandering zorgt voor de toename van het aantal meldingen, maar we blijven dit volgen.
Achterstallig onderhoud melden bij de gemeente
Huurders kunnen achterstallig onderhoud melden via het algemene meldpunt van de gemeente. De melding komt dan direct terecht bij een bouwinspecteur. De inspecteur vraagt de huurder eerst om de melding te doen bij de verhuurder, zodat deze op de hoogte is en onderhoud kan uitvoeren.
Slecht onderhoud is een vorm van ongewenst verhuurgedrag. We zien dat huurders hier melding van maken via het meldpunt “klacht over huren”. Deze meldingen nemen we uiteraard in behandeling. De aantallen meldingen over achterstallig onderhoud zijn te vinden onder Bestaande Bouw.