Horecacontroles

Wij voeren controles uit bij verschillende horecabedrijven, zoals bars, hotels, lunchrooms, afhaalzaken en discotheken. Ook controleren we supermarkten en slijterijen. Met de inzet van controles beschermen we de gezondheid van jongeren en volwassenen. Hiermee dragen we bij aan de veiligheid in horecabedrijven en is er minder overlast.  

We controleren volgens de Handhavingsstrategie horeca. We controleren of bedrijven een vergunning hebben en of iedereen zich houdt aan de regels. Denk hierbij aan regels over het verkopen van alcohol, het terras, de aanwezigheid van een leidinggevende en brandveiligheid. We hebben gesprekken met verenigingen voor sport, studie of vrije tijd over alcoholverkoop en –gebruik. Ook voeren we bezoeken uit met testkopers om zo te controleren of bedrijven zich houden aan de leeftijdsgrens van 18 jaar (NIX18). Tot slot behandelen we meldingen van bewoners over overlast.  

Toezicht op horecabedrijven

2022

2023

Aantal controles horeca  

1228 (inclusief vergunde controles) 

1.508 (inclusief vergunde controles) 

Aantal overlastmeldingen horeca 

593 

334 

Aantal vergunning controles 

783 

1.019 

Controles n.a.v. overlastmeldingen 

445 

489 

In januari en februari 2022 hadden we nog te maken met de beperkingen van het coronavirus. Dit verklaart de toename in het aantal controles die gedaan zijn in de horeca. Dit heeft vooral invloed op de cijfers van de controles op horecazaken met een vergunning.    

4-jaarlijks en verscherpt toezicht  

Elke 4 jaar krijgen horecabedrijven een controle of ze zich aan de regels houden. Bij bedrijven waar vaker overtredingen zijn en die overlast veroorzaken, houden we verscherpt toezicht. Dit betekent dat deze bedrijven 4 keer per jaar een controle krijgen. Zodra er sprake is van minder overtredingen en minder overlast, vallen deze bedrijven weer terug naar het 4-jaarlijkse toezicht.  

Overlastmeldingen  

Elk jaar wisselt het aantal overlastmeldingen. In 2023 hadden we ongeveer 334 overlastmeldingen over horecabedrijven. Als we een overlastmelding binnenkrijgen over een bedrijf, dan nemen we die in behandeling en komen we op bezoek. We gaan dan na of er inderdaad overlast is of mogelijk overlast is geweest. Bij een overtreding komen we in actie. .  

Verschil met 2022 

Door de nasleep van corona kwamen er in het begin van 2022 nog veel overlastmeldingen binnen voor de horeca. We merkten dat inwoners van de binnenstad erg moesten wennen aan het uitgaansleven nadat dit 2 jaar stil had gelegen. Dit heeft als gevolg dat er in 2023 ruim 200 meldingen minder binnen zijn gekomen dan in 2022. In 2022 zijn we ook overgestapt van meldingssysteem. Dit kon niet meer via een app op de telefoon. Meldingen van overlast worden nu op de site van Utrecht.nl gemaakt. Het kan zijn dat de hogere drempel tot minder meldingen leidde.