Horecacontroles

Wij voeren controles uit bij verschillende horecabedrijven, zoals bars, hotels, lunchrooms, afhaalzaken en discotheken, evenals bij supermarkten en slijterijen. Dit doen we volgens de Handhavingsstrategie horeca, waarbij we controleren of bedrijven een vergunning hebben en of iedereen zich aan de regels houdt. Denk hierbij aan voorschriften over alcoholverkoop, terrassen, de aanwezigheid van een leidinggevende en brandveiligheid. We hebben gesprekken met verenigingen voor sport, studie of vrije tijd over alcoholverkoop en –gebruik. Tot slot behandelen we meldingen van bewoners over overlast.  

In 2025 vernieuwen we de Handhavingsstrategie horeca. We passen de strategie aan op de nieuwe ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden in onze stad en veranderde de wet- en regelgeving.  

Toezicht op horecabedrijven 

2023 

2024  

Aantal controles horeca  

1.508 (inclusief controles op zaken met een vergunning) 

1.369 (inclusief controles op zaken met een vergunning) 

Aantal overlastmeldingen horeca 

334 

281 

Aantal vergunning controles 

1.019 

873 

Controles n.a.v. overlastmeldingen 

489 

-* 

*Kan eenmalig niet berekend worden 

4-jaarlijks en verscherpt toezicht  
Elke 4 jaar krijgen horecabedrijven een controle of ze zich aan de regels houden. Bij bedrijven waar vaker overtredingen zijn en die overlast veroorzaken, houden we verscherpt toezicht. Dit betekent dat deze bedrijven 4 keer per jaar een controle krijgen. Zodra er sprake is van minder overtredingen en minder overlast, vallen deze bedrijven weer terug naar het 4-jaarlijkse toezicht.  

Overlastmeldingen  
Elk jaar wisselt het aantal overlastmeldingen. In 2024 zien we een kleine daling in het aantal meldingen en hadden we 281 overlastmeldingen over horecabedrijven. Als we een overlastmelding binnenkrijgen over een bedrijf, dan nemen we die in behandeling en komen we op bezoek. We gaan dan na of er inderdaad overlast is of mogelijk overlast is geweest. Bij een overtreding komen we in actie. 

Extra oog voor portiers  
In 2024 zagen we dat een deel van de portiers werkte zonder een geldige portierspas. Goede portiers zijn van groot belang voor een veilig uitgaansklimaat. Hoewel de controle op geldige portierspassen een taak van de politie is, zien wij erop toe dat ondernemers hun verantwoordelijkheid nemen. In 2025 blijven we hierover in gesprek met ondernemers en dragen we zo bij aan een veilig uitgaansleven 

Inzet nieuwe nachthoreca 
Door de opkomst van nachthoreca in het gebied rondom de Vlampijpstraat en Tractieweg zien we een toename van bezoekers in de nacht. Om overlast te voorkomen en de leefbaarheid en veiligheid te bewaken, is het nodig om vaker toezicht te houden in dit gebied. Dit betekent dat er minder toezicht mogelijk is in de binnenstad.