De Omgevingsdienst
De Omgevingswet brengt met zich mee dat steeds meer milieucontroles en energiecontroles bij de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) terecht komen. De RUD is de Omgevingsdienst waar we in de stad Utrecht mee samenwerken. Het overdragen van taken geeft grote veranderingen, zoals medewerkers die verhuizen en investeringen in de ICT-systemen. In 2024 bereiden we dit voor. We verwachten dat de RUD vanaf 2025 de extra taken uitvoert.
De RUD houdt toezicht op bedrijven met grotere milieurisico’s. De gemeente controleert zelf bedrijven met lichtere milieurisico’s. Ook behandelen we het grootste deel van de overlastmeldingen van bewoners over bedrijven.
In de nieuwe situatie gaat de RUD meer controles doen. Het voorstel vanaf 2025 is dat:
De RUD controles uitvoert bij bedrijven die met landelijke regels voor milieu te maken hebben. Bijvoorbeeld het toezicht op bedrijven voor het verwerken van gevaarlijke afvalstoffen, garages of de aanleg van bodemenergiesystemen.
De gemeente zich blijft richten op overlastmeldingen van bedrijven die met plaatselijke regels voor het milieu te maken hebben. Bijvoorbeeld het controleren van geluidsoverlast van muziekinstallaties of geuroverlast bij horecabedrijven.
Dat de gemeente het aanspreekpunt blijft bij een aantal bijzondere Utrechtse bedrijven, zoals Tivoli en de Jaarbeurs.
Het toezicht op de regels voor energie gebeurt nu grotendeels door de gemeente zelf. De RUD controleert alleen een aantal grotere bedrijven (ongeveer 20-25 per jaar).
Door de veranderingen in de wet vallen energiecontroles voortaan allemaal onder de Omgevingsdienst. In Utrecht vinden we het belangrijk om bedrijven niet alleen te controleren, maar hen ook te stimuleren om energie te besparen. We willen daarom een andere aanpak voor bedrijven die graag meer energie willen besparen dan verplicht. We onderzoeken de mogelijkheid dat de RUD de energiecontroles uitvoert op wettelijke regels, en de gemeente de extra aanpak. In totaal hebben ongeveer 1.600 bedrijven met energiecontroles te maken.